Internationale

”Internationale”

Projektets formål

Målet for projektet er at lære sårbare unge med særlige behov livsmestring - at klare sig i det "hele liv" – ud fra en tanke om at ved at lære de unge, at de har en værdi og kan bidrage til livet, selv om de selv har en problematik indenfor livsduelighed.

Vi vil etablere "fællesskaber i fællesskabet" og arbejde med succes, mod og vilje. Udvikle valgkompetencer hos en gruppe unge, der går på STU - særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse.

Målet er, at de unge ser sig som en vigtig del af samfundet - at de er nødvendige i en sammenhæng.

Midlet er hjælpearbejde både lokalt, nationalt og internationalt. Indholdet er arbejde med samfundsforståelse, sprog, kommunikation og konflikthåndtering

I alle områder vejledes og undervises de unge af speciallærere, pædagoger, psykologer og PAS konsulent.

Det individuelle mål er, at eleven formår at tage skridtet fra at være modtager af læring til at indgå i et partnerskab og fælles udvikling af beslutningsprocessen. (Gå fra at være berørt til at være involveret).

Det er et "Det kan nytte projekt" både i forbindelse med "nytte for den unge" og "nytte for samfundet". Det handler om socialt ansvar og inklusion.

En gruppe unge deltager i opsøgende arbejde, der har social karakter og finder i læringsprocesser ud af at vælge en aktiv indsats for et støtteprojekt både lokalt (indsamling/salg), nationalt (Røde Kors eller lignende), internationalt (et specifikt hjælpeprojekt). De unge deltager i planlægning (inkl. rejse til modtager af hjælp), udførelse samt evaluering af et støtteprojekt.

Projektets målgruppe

Unge med særlige behov/STU elever

Mål på brugerniveau

Den unge sårbare rustes til at blive robust, få selvtillid og selvværd og at få en ny historie at dele i livet i stedet for en "mørk historie". Den unge dannes til et nyt menneske med en ny historie.

Hvordan nås målene? (Projekternes forandringsteori)

En gruppe af udsatte unge magter ikke den traditionelle undervisning på ungdomsuddannelser og erhvervsskoler tilbydes et alternativ forløb og kroget vej til at opnå kompetencer til livsmestring. Skolevanskeligheder hænger ofte sammen med personens øvrige liv, der er derfor brug for en helhedsorienteret indsats, der har et bredere fokus på personens specielle resurser og kompetencer – andre undervisningsmetoder, der kan motivere og engagere personen.

Dokumentation, løbende opfølgning og evaluering:

Projektet følges løbende af projektleder og mentor forum.

Der afholdes månedlige møder med evaluering.

OCN inddrages som dokumentation.

Pressen orienteret fortløbende

Eleverne inddrages i alle processer

Projektresumé:

En gruppe af sårbare unge, som ikke magter den traditionelle undervisning på ungdomsuddannelser og erhvervsskoler, vælger deltagelse i et støtteprojekt. Den unge deltager i planlægning, udførelse og evaluering af projektet. Den unge kommer til at agere i et eksternt felt, hvor han/hun hjælper andre mens de selv hjælpes. Det er et ”Det kan nytte projekt” både i forbindelse med ”nytte for den unge” og ”nytte for samfundet”.