Værdier

STU prioriterer at skabe en tryg og overskuelig hverdag for de unge – et skoletilbud, der skaber udfordringer til at kunne mestre det voksne liv bedst muligt. Dette foregår i et voksent læringsmilø, hvor der arbejdes med elevens potentialer og kompetencer. Det er elevernes skole, og vi arbejder professionelt på, at eleverne er involveret i beslutningsprocesser på alle niveauer og med egne ressourcer. Det skal være trygt og godt at gå i skole, og vi værner om vore værdier, der holder fokus på det åbne og trygge miljø.
Når basis og værdierne er i orden, er det nemmere at indgå i læreprocesser.

Værditavle:

• Det er godt at have gæster, der deltager og er venner

• Venner viser vej – ved at være en ven får man en ven

• Vær morgenglad – hils på dine venner

• Vi skal nyde vor mad i ro og hygge

• Vi taler med og ikke om hinanden

• HUSK: én ting ad gangen

• Konflikter løses med det samme – lav aftaler og kontrakter

• Man skal aldrig være vred eller ked af det, når man går fra skolen – vi hjælper dig til at blive glad igen, inden du går hjem

• Vi slutter skoledagen 10 minutter før for at tale om dagen – hvad var godt og hvad kunne blive bedre

• Vi passer på hinanden

• Det er vigtigt, at du er her …. ellers savner vi dig

• Vi passer på 'den gode tone'

• OG SÅ SKAL DET OGSÅ VÆRE SJOVT AT GÅ I SKOLE

Vi ønsker

• at vise respekt for alle elever, medarbejdere, samarbejdspartnere ved at anvende 'den gode tone' i et lyttende rum. Al kritik er incitament til nytænkning.
  • at holde en høj faglig standard, som løbende udvikles og tilpasses omgivelsernes krav.
  • at udvikle et fleksibelt undervisningsprogram, der kan justeres efter elevens aktuelle behov.
  • at udvikle elevens intelligenser optimalt ved at lave rum og fag, der ud fra Howard Gardners intelligensafdækning tilgodeser de mange potentialer.
  • at skabe et læringsmiljø, hvor den enkelte elevs ønsker og behov prioriteres højt, og hvor fællesskabet giver mulighed for udvikling og trivsel.
  • at eleven styrkes i at udvikle sine ressourcer og færdigheder i samarbejde med personale og kammerater.
  • at give eleverne kompetencer til at træffe valg indenfor eget liv, således at eleverne får indflydelse på deres dagligdag og dermed øger selvværdsfølelsen. Det handler om at rustes til at være menneske under den ny servicelov.
  • at yde den professionelle assistance til fordel for elevens oplevelse af mulighed for at kunne vælge fag, temaer og aktiviteter.
  • at opbygge et solidt og brugbart netværk for eleven og dennes samarbejdspartnere (forældre, kammerater, personaler, arbejdskolleger m.v.).