Kokkeskole

KomfurAnretning
-Madglæde, samvær og sjove oplevelser

På kokkeskolen kommer vi hele vejen rundt om faget. Vi lærer:

- At sammensætte menuer, der er tilpasset de enkelte opgaver, i fællesskab.

- At beregne forbruget af madvarer.

- Om brugen af de forskellige køkkenredskaber.

- Om de kemiske processer i de forskellige madvarer.

- Den grundlæggende viden om kødvarer som, okse-, kalve-, svinekød, fisk og fjerkræ. Frugt, grøntsager og rodfrugter samt hvordan man laver vegetariske og veganske retter.

-Om grundlæggende tilberedningsmetoder som, stegning, kogning, blanchering, dampning osv.

Vi får oplæring i de forskellige arbejdsområder som opvask, hygiejne, rengøring, Mis en Place (klargøring), tilberedning, servering, opdækning samt afrydning.

Vi lærer at agere som et team i et ordinært køkken, med klar opgavefordeling og en tydelig omgangstone.

Vi forsøger at skabe et miljø der afspejler et ordinært køkken, for på den måde at gøre eleverne så arbejdsparate som muligt.

Vi arbejder i et godkendt køkken, der følger levnedsmiddelstyrelsens egenkontrol                                (smileyordningen). Vi får derfor jævnligt besøg af levnedsmiddelstyrelsen, hvilket giver vores elever en forforståelse af livet i et køkken.

Vi samarbejder med Kalundborg kommune og Kulturhus Gimle Føllenslev. Følg linket her www.kulturhusgimle.dk

Hos Kalundborg kommune laver vi mad og servicerer til Kommunalbestyrelsesmøderne 1 gang om måneden.

Vi er stolte af vores samarbejde med Kulturhus Gimle, som kører på 9. år. Her står vi for det kulinariske helhedsoplevelse, hvilket udgør: Opstilling, opdækning af bordene, planlægning af menu, indkøb, tilberedning, servering, præsentation, opfyldning, afrydning og oprydning.

Disse arrangementer foregår ud over den sædvanlige skoletid og derved eleverne mulighed for at opleve en helt almindelig arbejdsdag samtidig med at de også får kulturelle, musikalske og sociale oplevelser.

buffet